Popis opatření

Veřejné osvětlení zahrnuje osvětlení ulic, silnic, chodníků a dalších veřejných prostranství (hřiště, parky, vnitrobloky budov atp.). Samostatnou oblastí je architekturní osvětlení budov a krajiny. Osvětlovací soustava je tvořena svítidly, podpěrnými a nosnými prvky, elektrickým rozvodem, rozvaděči a ovládacím systémem. Jako zdroj osvětlení mohou sloužit obnovitelné zdroje energie, zejména energie slunečního záření. Zařízení veřejného osvětlení je podle zákona o pozemních komunikacích příslušenstvím pozemních komunikací a nejčastějším vlastníkem je obec nebo jiný konkrétní majitel komunikace. Mimo pozemní komunikace je zřizovatelem osvětlení vlastník nebo provozovatel pozemku či objektu.

 

Implementace podle charakteru zástavby

  • město i venkov

Doporučení pro realizaci opatření

Návrh veřejného osvětlení obsahuje tyto body:

  • zatřídění komunikace nebo plochy dle způsobu užití, hustoty provozu a dalších parametrů,
  • přiřazení třídy osvětlení dané komunikaci nebo ploše (3 základní třídy osvětlení – M, C, P),
  • volba vhodného světelného zdroje a svítidla,
  • návrh geometrických parametrů osvětlovací soustavy,
  • kontrolní výpočet dosahované úrovně a kvality osvětlení,
  • zpracování odpovídající dokumentace.

Osvětlovací soustavy se navrhují v souladu s požadavky platných technických norem pro osvětlení pozemních komunikací (metodika požadavků na osvětlení venkovních veřejných dopravních prostorů, metodika výpočtu a měření požadovaných parametrů osvětlení, vyhodnocení energetické náročnosti soustavy, postup při návrhu osvětlovací soustavy). Je možno využít technologie chytrého veřejného osvětlení (komplexní, systémové řešení).

Zpracovatel projektové dokumentace (světelný technik) má povinnost předložit světelně technický návrh osvětlení projektované soustavy majiteli nebo správci veřejného osvětlení k posouzení:

  • správnosti zatřídění komunikace,
  • vstupních údajů výpočtu – tj. výšku stožárů, vzhled a světelně technické vlastnosti svítidla, druh zdroje, hodnotu udržovacího činitele,
  • výstupních údajů – požadavky dle výše uvedeného zatřídění komunikace.

Za správnost výpočtu je zodpovědný projektant – světelný technik.

Projektování a výstavba zařízení veřejného osvětlení se řídí platnou legislativou. Na silničních komunikacích dává neutrální bílá jasný obraz v nezkreslených barvách a zároveň povzbuzuje bdělost řidičů. Naproti tomu v oblastech s menším provozem je teplá bílá přátelská k přírodě a spícím lidem, kterým umožňuje potřebný odpočinek. V případě revitalizace stávajícího veřejného osvětlení je zapotřebí:

  • prověření současného stavu (pasport, revizní zprávy),
  • zvážení místa a potřebnosti (charakter osvětlení v konkrétním místě),
  • posouzení typu a rozmístění svítidel (volba svítidel dle účelu použití),
  • regulace osvětlení v závislosti na intenzitě dopravy (tlumení v pozdních nočních hodinách), trendem je osvětlení umožňující podle potřeby řídit nejen intenzitu, ale i barvu světla během noci,
  • navržení vhodnosti nových typů LED osvětlení (dávat přednost teplému odstínu před studeným),
  • minimalizace účinků světelného znečištění a vlivů rušivého světla.

Typ zástavby

Ikona přínosy realizace
Sněhová vločka

Přínosy realizace

  • zvýšení bezpečnosti občanů (přechody pro chodce, prostor v blízkosti zastávky, podchody, tunely atd.),
  • zlepšení viditelnosti pro účastníky silničního provozu,
  • estetika osvětleného prostoru (dekorativní osvětlení).

Chytré veřejné osvětlení

  • poskytuje řešení pro časové periody s nízkou hustotou dopravy,
  • je schopné adaptace na potřeby uživatelů (v pozdních nočních hodinách je možno osvětlení ztlumit, aniž by došlo k ohrožení bezpečnosti),
  • svítí v době, kdy je to zapotřebí, a v kvalitě, která je v danou dobu žádoucí (intenzitu osvětlení lze regulovat dle hustoty dopravy),
  • skýtá vysoký potenciál pro snížení energetické spotřeby (tedy i finanční úspory) a pro snížení světelného znečištění (zmenšuje dopady na životní prostředí),
  • umožňuje umisťování dalších technologií na sloupy veřejného osvětlení (solární panely, kamerové systémy, prvky meteostanic, monitoring kvality prostředí, komunikační prvky atd.).
Ikona slabé stránky
Sněhová vločka

Slabé stránky

  • problém světelného znečištění (nevhodně zvolená intenzita světla nebo náklon svítidel),
  • energetická náročnost osvětlení – splnění aktuálně platných požadavků na kvalitu veřejného osvětlení může vést k navýšení počtu svítidel nebo příkonu a tím i nákladů na spotřebovanou energii.

Náklady na realizaci

  • konkrétní výše nákladů nelze jednoznačně stanovit, záleží na rozsahu obnovy veřejného osvětlení dle navrženého projektu (bude se jednat i o náklady na demontáž a likvidaci původního osvětlení),
  • realizaci veřejného osvětlení je možno financovat z dotačních titulů.

Náklady na údržbu

  • údržba má vliv na délku života zařízení, zlepšuje jeho celkový technický stav a snižuje poruchovost zařízení,
  • na veřejném osvětlení se nejčastěji projevují škody a havárie v důsledku vandalismu, krádeží, dopravních nehod, stavební činnosti,
  • povinností jsou revize (výchozí, pravidelné, příp. mimořádné),
  • udržovat je zapotřebí i vegetaci v blízkosti osvětlení (proti zarůstání osvětlení).

Energetická úspora

  • hodnocení doby návratnosti je zavádějící (u jednoduchých projektů výměny svítidel to může být 3 – 5 let),
  • v případě komplexní obnovy (výměna světelných zdrojů, výměna sloupů, zajištění monitoringu, senzorů, propojení s městským informačním systémem apod.) jde o delší dobu návratnosti 15 – 30 let.

 

Dokumenty

Pusťte se do realizace

Připravili jsme pro vás materiály, které vám usnadní realizaci opatření: Veřejné osvětlení.

Kvalitní veřejné prostory

Metodika tvorby a obnovy veřejných prostranstvÍ

Odkaz na web
Ikona šipka

Klimatický plán hl. m. Prahy do roku 2030

SECAP - akční plán pro udržitelnou energii a klima

Textový dokument
Ikona šipka

Jak navrhnout město, které (pře)žije?

komiks - 8 oblastí, v nichž lze lépe připravit města na změnu klimatu

Textový dokument
Ikona šipka

Akční plán udržitelné energetiky a klimatu SECAP (2030)

Vize a cíle města Ostravy ohledně celkového snížení emisí CO2.

Textový dokument
Ikona šipka

Jak komunikovat změnu klimatu na lokální a regionální úrovni

Klima se mění - od informací k akci

Textový dokument
Ikona šipka

Jak na energetické úspory ve veřejné správě?

Moderní trendy v hospodaření s energií.

Textový dokument
Ikona šipka

Jak na sucho a horko — ve městě i v krajině

Adapterra Awards 2019

Odkaz na web
Ikona šipka

Metodika tvorby místní adaptační strategie na změnu klimatu

Textový dokument
Ikona šipka

Města a sídelní krajina ČR v době změny klimatu

stručný přehled problematiky pro představitele veřejné správy

Textový dokument
Ikona šipka

Příjemné a odolné město

Adapterra Awards 2021

Odkaz na web
Ikona šipka

Spravedlivá transformace – 35 příkladů dobré praxe

Tato příručka vznikla jako součást projektu „Podpora implementace Fondu pro spravedlivou transformaci (FST) v České republice“ (Support to the Implementation of the Just Transition in the Czech Republic).

Textový dokument
Ikona šipka

Strategie postupu pro Moravskoslezský kraj při realizaci rekonstrukce budov s přihlédnutím k závazku dekarbonizace

Doporučení pro transformaci kraje, trendy a dekarbonizační cíle EU a ČR, včetně adaptace na změnu klimatu.

Textový dokument
Ikona šipka

Zdravá a odolná krajina

Adapterra Awards 2020

Odkaz na web
Ikona šipka

Financování

Přehled relevantních výzev

Pro snadnější orientaci v nabídce dotačních podpor uvádíme výzvy napříč dotačními tituly, ze kterých je možné zobrazené opatření finančně podpořit. Závazná kritéria přijatelnosti opatření jsou součástí konkrétních výzev.
Vločka

Potřebujete poradit?

Nabízíme bezplatné poradenství pro plánování, výběr a přípravu konkrétních klimatických opatření pro zájemce z Moravskoslezského kraje.

Poradenství