Popis opatření

Jízdní kolo je na rozdíl od automobilu zcela bezemisním dopravním prostředkem. Ve snaze snižovat uhlíkovou stopu svých obyvatel by tak měl veřejný prostor motivovat k využívání jízdních kol a snížení počtu jízd osobním automobilem. To může být docíleno kvalitní občanskou vybaveností, kdy jsou uživatelé schopni si většinu svých pracovních a volnočasových aktivit obstarat pěšky nebo na kole, a také vybavením v rámci budov či veřejných prostor, kde bude možné kolo bezpečně zaparkovat. Mimo snižování své uhlíkové stopy podporují cyklisté díky pěší chůzi či jízdě na kole i svůj zdravý životní styl a uspoří nemalé náklady na provoz osobního automobilu. Infrastruktura pro cyklisty může obsahovat stojany pro kola, skříně pro úschovu kol, kvalitní cyklostezky, oddělené cyklopruhy, atd.

Implementace podle charakteru zástavby

  • veřejná prostranství,
  • dopravní infrastruktura.

Doporučení pro realizaci opatření

Cyklistická infrastruktura by měla:
  • zohledňovat dopravní potřeby obyvatel a zajišťovat vytvoření dopravního prostoru pro aktivní mobilitu uvnitř měst, či v jejich blízkém okolí,
  • podporovat multimodální dopravní systém díky napojení na zastávky veřejné dopravy,
  • poskytovat vlastní bezpečný dopravní prostor v urbanisticky silných směrech z krajských metropolí do regionálních center,
  • vycházet z vedení páteřních dálkových cyklotras (účelem je provést takové úpravy, aby dálková cyklotrasa co nejvíce uspokojovala dopravní potřeby obyvatel daného území). Páteřní cyklotrasy definované v jednotlivých krajích představují základní páteř pro budoucí ucelenou dopravní infrastrukturu pro aktivní dopravu. Její realizací dojde k vytvoření odpovídajícího dopravního prostoru nejen pro cyklisty, ale také pro ostatní moderní prostředky individuální dopravy obecně.

Typ zástavby

Ikona přínosy realizace
Sněhová vločka

Přínosy realizace

  • cyklodoprava jako bezemisní způsob dopravy,
  • omezení lokálních emisí CO2 a prachových částic díky náhradě automobilové dopravy,
  • snížení uhlíkové stopy každého uživatele,
  • podpora zdravého životního stylu,
  • vyšší spokojenost obyvatel díky množství pohybu a pobytu venku.
Ikona slabé stránky
Sněhová vločka

Slabé stránky

  • odpovědnost za výstavbu cyklistických tras spadá na obce, ale někdy nemají dostatečné finanční prostředky na realizaci projektů,
  • nesoulad mezi potřebami obcí a dostupnými finančními prostředky,
  • konflikty mezi dopravními řešeními a strategickými dokumenty samosprávy,
  • při výstavbě dopravních a železničních staveb není vždy zohledněna potřeba budovat cyklistickou infrastrukturu, což vytváří bariéry v prostupnosti prostředí a vyžaduje dodatečné náklady na překonání těchto bariér,
  • upřednostňování automobilů na úkor dalších forem městské dopravy, což zahrnuje velké množství parkovacích míst pro auta a nedostatek prostoru pro cyklisty,
  • nedostatečné územní plánování a nejasné zákony ohledně vlastnictví a povinností majitelů pozemků, které mohou komplikovat výstavbu cyklostezek.

Náklady na realizaci

  • analýza současné situace a potřeb veřejné dopravy včetně cyklistické infrastruktury a ideálně vypracovat strategii rozvoje cyklistické dopravy,
  • finanční prostředky: identifikujte dostupné finanční zdroje pro výstavbu cyklistické infrastruktury, včetně městského rozpočtu a evropských dotací,
  • projektová dokumentace: zadejte vytvoření projektové dokumentace pro konkrétní cyklistické trasy a infrastrukturu obsahující technické specifikace a rozpočet nákladů,
  • schválení projektu a získání potřebných povolení.

Náklady na údržbu

Údržba cyklistické infrastruktury je klíčovým prvkem zajištění bezpečného a pohodlného provozu pro cyklisty.

Zahrnuje několik klíčových aspektů:

  • pravidelná kontrola a údržba cyklostezek a cyklistických tras,
  • čištění a odstranění překážek,
  • označení a signalizace na viditelných místech a v dobrém stavu,
  • opravujte a údržbu provádějte i na infrastruktuře jako jsou cyklistické mosty, tunely, odpočívadla a parkoviště pro cyklisty,
  • zajistěte, aby byla veškerá zařízení (lavičky, odpadkové koše) v dobrém stavu,
  • zimní údržba: v zimním období odhrnujte sníh a posypové materiály na cyklostezkách, aby byl zachován bezpečný provoz,
  • monitoring a zpětná vazba: pravidelně monitorujte využívání cyklistické infrastruktury a sbírejte zpětnou vazbu od uživatelů, zohledňujte tuto zpětnou vazbu při plánování budoucích údržbových oprav či změn,
  • zapojte místní komunitu do procesu plánování výstavby ale i údržby stávajících tras, např. organizováním dobrovolnických úklidů, vytvořte kanály pro rychlé nahlášení problémů od uživatelů.

Kombinovatelnost

Vločka

Potřebujete poradit?

Nabízíme bezplatné poradenství pro plánování, výběr a přípravu konkrétních klimatických opatření pro zájemce z Moravskoslezského kraje.

Poradenství