Popis opatření
Jízdní kolo je na rozdíl od automobilu zcela bezemisním dopravním prostředkem. Ve snaze snižovat uhlíkovou stopu svých obyvatel by tak měl veřejný prostor motivovat k využívání jízdních kol a snížení počtu jízd osobním automobilem. To může být docíleno kvalitní občanskou vybaveností, kdy jsou uživatelé schopni si většinu svých pracovních a volnočasových aktivit obstarat pěšky nebo na kole, a také vybavením v rámci budov či veřejných prostor, kde bude možné kolo bezpečně zaparkovat. Mimo snižování své uhlíkové stopy podporují cyklisté díky pěší chůzi či jízdě na kole i svůj zdravý životní styl a uspoří nemalé náklady na provoz osobního automobilu. Infrastruktura pro cyklisty může obsahovat stojany pro kola, skříně pro úschovu kol, kvalitní cyklostezky, oddělené cyklopruhy, atd.
Implementace podle charakteru zástavby
- veřejná prostranství,
- dopravní infrastruktura.
Doporučení pro realizaci opatření
- zohledňovat dopravní potřeby obyvatel a zajišťovat vytvoření dopravního prostoru pro aktivní mobilitu uvnitř měst, či v jejich blízkém okolí,
- podporovat multimodální dopravní systém díky napojení na zastávky veřejné dopravy,
- poskytovat vlastní bezpečný dopravní prostor v urbanisticky silných směrech z krajských metropolí do regionálních center,
- vycházet z vedení páteřních dálkových cyklotras (účelem je provést takové úpravy, aby dálková cyklotrasa co nejvíce uspokojovala dopravní potřeby obyvatel daného území). Páteřní cyklotrasy definované v jednotlivých krajích představují základní páteř pro budoucí ucelenou dopravní infrastrukturu pro aktivní dopravu. Její realizací dojde k vytvoření odpovídajícího dopravního prostoru nejen pro cyklisty, ale také pro ostatní moderní prostředky individuální dopravy obecně.