Popis opatření
Vozidlo, které využívá pro svůj pohon elektrickou energii z baterií. Elektromotor funguje jako pohon i jako generátor pro převod mechanické energie, která vzniká při brzdění nebo zpomalování, na elektrickou energii. Baterie lze dobíjet v dobíjecích stanicích, wallboxech nebo běžných zásuvkách. Elektromobily se hodí spíše na městské popojíždění do lidnatějších oblastí.
Implementace podle charakteru zástavby
město i venkov
Doporučení pro realizaci opatření
- základem pohonu jsou trakční baterie a obvykle jsou umístěny v podlaze vozu, kapacita baterie ovlivňuje dojezdovou vzdálenost, průměrný dojezd je 200 až 500 km na jedno dobití,
- důležitou součástí je elektromotor s účinností až 90 % (účinnost spalovacích motorů je cca 35 – 40 %),
- na 100 km potřebuje elektromobil cca 16 kWh energie,
- stanice jsou vybaveny konektory pro použití s nízkým nebo vysokým výkonem,
- rychlost dobíjení AC závisí na typu palubní nabíječky a možnosti maximálního výkonu dobíjecí stanice,
- rychlost dobíjení DC z veřejné dobíjecí stanice závisí na kapacitě baterie vozidla a na výkonu dobíjecí stanice,
- wallboxy pro domácí použití (výkon až 22 kW) jsou opatřeny ochrannými prvky pro vyšší bezpečnost dobíjení než má standardní domácí zásuvka.
- v České republice je dostatečně hustá síť veřejných dobíjecích stanic a dochází k rozvoji této infrastruktury u nákupních center, čerpacích stanic a hlavních silničních tahů,
- instalace wallboxu musí být provedena pracovníkem s potřebnou certifikací,
- výstavba veřejných dobíjecích stanic se řídí zákonem č. 48/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů,
- provozování veřejných dobíjecích stanic se řídí zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.