Popis opatření

Obecně se vozidlo na vodík chová jako standartní elektromobil. Je to vhodná alternativa spíše pro průmysl a dálkovou přepravu než pro osobní vozy. Vozidla využívají pro pohon vodík, kdy se vyrábí ve dvou typech:

  • vůz s motorem schopným spalovat vodík (pouze prototypy, vysoce neefektivní, ve vývoji),
  • vůz s elektromotorem – výroba elektřiny pomocí reakce vodíku s kyslíkem v palivovém článku pro pohon elektromotoru vozidla, součástí výbavy musí být baterie.

Vodíkové vozy se v České republice zatím příliš neuplatňují. Problémem je infrastruktura plnících stanic, ale Národní akční plán pro čistou mobilitu předpokládá v ČR do roku 2030 fungování až 80 veřejně přístupných plnicích stanic vodíku.

Implementace podle charakteru zástavby

město i venkov

Doporučení pro realizaci opatření

  • pro pohon vozidel se používá plynný vodík,
  • vodík je energeticky velmi bohaté palivo (33 kWh/kg),
  • spotřeba vodíku u osobního vozidla se pohybuje mezi 0,8 – 1,2 kg/100 km,
  • baterie se dobíjejí průběžně jako u hybridních vozidel,
  • nádrž na vodík je vyráběna z vyztužených uhlíkových vláken, velikost nádrže má 4-5x větší objem a 10x větší hmotnost v porovnání např. s nádrží na benzín v osobním automobilu).

Podmínky realizace

  • zvýšení počtu veřejných plnicích stanic na území ČR,
  • tlak na vyšší podíl čisté technologie výroby vodíku z obnovitelných zdrojů,
  • inovace technického řešení palivového systému vozu,
  • vývoj optimální velikosti nádrže vozu.
Ikona přínosy realizace
Sněhová vločka

Přínosy realizace

  • nízké nebo téměř nulové emise, pouze pára v podobě vody, pokud je vodík vyroben z obnovitelných zdrojů,
  • dlouhý dojezd – cca 500 – 650 km u současně dostupných vozů na trhu,
  • poměrně rychlé tankování – rychlost závisí na typu plnící stanice – plnící tlak 350 BAR pro autobusy, 700 BAR pro osobní vozidla,
  • tichý, plynulý provoz.
Ikona slabé stránky
Sněhová vločka

Slabé stránky

  • vysoká pořizovací cena vodíkového vozu (výrobní náklady jsou až 2x vyšší než u elektromobilu),
  • vyšší náklady na provozu než u elektromobilu,
  • objemné palivové nádrže (omezení prostoru úložných prostor osobního automobilu),
  • vysoká hmotnost vozu i jeho celkové rozměry,
  • náročná přeprava vodíku (zkapalněný vodík se přepravuje při -253 °C) a komplikované skladování vodíku,
  • extrémní hořlavost vodíku (nebezpečí při havárii),
  • nedostatek čerpacích stanic na území ČR a omezený plnící výkon,
  • plnění nelze řešit formou domácího tankování jako u CNG,
  • není dostatečná výroba zeleného vodíku (elektrolýza vody je finančně a energeticky náročná), 96 % veškerého vyrobeného vodíku v současnosti pochází z fosilních paliv (zemního plynu), jen 4 % se vyrábí elektrolýzou vody.

Náklady na realizaci

1,7 – 2 miliony Kč (nový vůz)

Náklady na údržbu

Ve srovnání s vozy, které používají spalovací motory mají vozy na vodík minimální požadavky na údržbu motoru.

Energetická úspora

  • snížení spotřeby neekologických paliv (nafta, benzín),
  • oproti klasickým vozům na benzín a naftu jde o ekologický provoz vzhledem k životnímu prostředí,
  • vodíkové vozy mají o něco větší dojezd oproti současným elektro autům, ale vysoký mráz jejich dojezd ovlivňuje rovněž jako v případě vozu na elektřinu.

Dokumenty

Pusťte se do realizace

Připravili jsme pro vás materiály, které vám usnadní realizaci opatření: Vozidla na alternativní pohon – vodík.

Financování

Přehled relevantních výzev

Pro snadnější orientaci v nabídce dotačních podpor uvádíme výzvy napříč dotačními tituly, ze kterých je možné zobrazené opatření finančně podpořit. Závazná kritéria přijatelnosti opatření jsou součástí konkrétních výzev.
Vločka

Potřebujete poradit?

Nabízíme bezplatné poradenství pro plánování, výběr a přípravu konkrétních klimatických opatření pro zájemce z Moravskoslezského kraje.

Poradenství