Popis opatření
Vozidla na CNG fungují na podobném principu jako motory benzínové. Zemní plyn je uložen v palivové nádrži nebo láhvi, obvykle v zadní části vozu. Tankuje se do auta v plynném skupenství pod tlakem až 200 barů. Směs paliva je stlačena a zapálena zapalovací svíčkou. V případě BioCNG (stlačený biometan) se jedná o obnovitelný alternativní pohon. Předepsané oktanové číslo 130 (záruka stability plynu, tichého chodu motoru a zvýšení odolnosti paliva k samozápalu).
Využití CNG je možné pro osobní, nákladní a užitková vozidla (autobusy, manipulační technika).
Implementace podle charakteru zástavby
město i venkov
Doporučení pro realizaci opatření
- provoz vozidel na CNG je upraven vyhláškou č. 341/2014 Sb.,
- jakostní standardy zemního plynu stanovuje ČSN 38 6110,
- legislativu CNG stanic určují Technická pravidla GAS-TPG 304 02,
- legislativu CNG plnících zařízení určují Technická doporučení GAS TDG 982 03,
- požadavky pro provoz, opravy, údržbu a kontroly CNG vozidel stanovují Technická pravidla GAS-TPG 982 02,
- cena CNG je za kg, v 1 kg je 1,4 m3 CNG, 1 m3 CNG odpovídá energeticky 1 litru benzínu,
- spotřeba vozů v m3 CNG na 100 km je téměř shodná jako spotřeba v litrech benzínu,
- začíná spalovat pohonnou hmotu až při teplotě přes 500 °C (nafta a benzín se vzněcují již při 260 °C).
Nákup nového automobilu na tento druh pohonu nebo přestavba vozidla na CNG. V případě přestavby vozidla je potřeba splnit následující kritéria:
- odborné posouzení vhodnosti přestavby stávajícího vozu,
- přestavbu provádí specializované autoservisy,
- přestavba musí být realizována v souladu s metodikou schválenou Ministerstvem dopravy České republiky,
- používání homologovaných konstrukčních částí při montáži,
- oznámení o změně paliva na registru vozidel (zápis do velkého technického průkazu).