Tramvajové pásy intenzivní

Popis opatření

Ozeleněné tramvajové tratě intenzivním zeleným krytem – formou (zavlažovaného) parkového trávníku. Takto upravené tratě mohou být dále lemovány travním porostem (s cibulovinami), nebo trvalkovým záhonem.

 

Implementace podle charakteru zástavby

  • tramvajové, vlakové kolejiště, tramvajové smyčky, terminály, kde není předpoklad zátěže pojezdem nebo pošlapem,
  • ideální v návaznosti na okolní travnatou plochu
  • centra i intravilán měst, především na atraktivních místech, s potřebou snížení hlukové zátěže.

Doporučení pro realizaci opatření

  • jedná se o formu parkového – jedno nebo vícedruhového trávníku se střední intenzitou údržby,
  • založení trávníku výsevem nebo travním kobercem,
  • asfaltový antikorozní nátěr, nopová folie, speciální substrát pro trať,
  • obvykle se používá směs travin (přes 90%) a bylin, např. druhy kostřav, moskytovka převislá nebo štírovník růžkatý,
  • nevhodnost výsevu tam, ve větším podélném sklonu trati, odkud mohou být semena snadno odplavena,
  • položení travního koberce travním drnem tam, kde není vhodný setý trávník, jako jsou větrná a svahovitá místa,
  • pokládají se buď ručně (obvykle 2 m délky), nebo strojně (nad 5 m),
  • travní koberce jsou pokládány do kolejového lože na geosyntetickou rohož s ochrannou folií, chránící kořeny a zabraňující prorůstání plevele,
  • pod vrstvou substrátu je tzv. filtrační vrstva tvořená geotextilií, která odděluje substrát od podkladní vrstvy a zabraňuje prorůstání kořenů, musí být odolná proti mikroorganismům v půdě – obvyklá gramáž geotextilie je 90-200 g/m2
  • geotextilie musí být položena v celém prostoru, s přesahy alespoň 10 cm.

Typ zástavby

Příklady dobré praxe

Nechte se inspirovat

Nechte se inspirovat dobrou praxí. Nebo se podívejte na další realizované projekty s pozitivním dopadem na klima.

Ikona přínosy realizace
Sněhová vločka

Přínosy realizace

  • snížení povrchové teploty (teploty tramvajových pásů s vegetačními systémy dosahují vrcholu teploty kolejnice 25 – 30 °C),
  • zlepšení mikroklimatu ve městě – ochlazení okolí,
  • snížení znečištění ovzduší, pohlcování prachu,
  • zvětšení plochy pro vsakování vody a zpomalení odtoku,
  • snížení hlučnosti tramvajového provozu,
  • estetizace veřejného prostoru – atraktivita cestování MHD,
  • možnost vytvoření nových habitatů pro nespočetné množství živočichů,
  • rychlejší oprava při poruše než uzavřený kryt tratí – ekonomický přínos,
  • snadnost výsevu či pokládky v průběhu téměř celého roku,
  • odolnost vůči omezenému přecházení chodci.
Ikona slabé stránky
Sněhová vločka

Slabé stránky

  • běžně používané trávníky nejsou odolné vůči klimatickým změnám, extrémním výkyvům počasí a dlouhým expozicím sucha a horka,
  • usychání – lokální výpadky v porostu – poté neplní estetickou ani ekologickou funkci,
  • degradace trávníku v důsledku nedostatečného nebo špatného zavlažování a intenzivnějšího sešlapu,
  • náročnější na údržbu – sekání a zavlažování,
  • trávník bez zavlažování není vhodné používat na tratě s klasickou konstrukcí s pražci, kde nelze dosáhnout vyšší tloušťky substrátu než 14,5 cm.

Náklady na realizaci

  • položení kameniva, doplnění zeminy,
  • aplikace hydrogelu, hnojení,
  • založení parkového trávníku pomocí kobercového trávníku nebo výsevu, zalití, chemická ochrana trávníku proti plísním,
  • aplikace vegetačního krytu na klasickou konstrukci trati s betonovými nebo dřevěnými pražci je náročná, protože tyto trati se často opravují – nutnost výměny substrátu každých 2 až 5 let nedovoluje permanentní vegetaci,
  • u této konstrukce lze vegetaci pokládat až na pražce, takže lze dosáhnout maximální výšky substrátu pouze 14,5 cm,
  • výhodnější je pro zelené tratě využít modernější technologie pevné jízdní dráhy – např. betonové panely,
  • na tyto konstrukce je aplikován vegetační kryt a zároveň jsou zpravidla méně hlučné – jejich realizace je ovšem dražší než u klasické konstrukce,
  • 3 základní typy konstrukce dvoukolejných tratí – paralelní oddělené betonové nosníky, dvojice betonových desek, jednolitá deska pod celou šíří dvoukolejné tramvajové trati.

Náklady na údržbu

  • sekání trávníku,
  • hnojení, chemická ochrana trávníku,
  • závlaha,
  • údržba závlahového systému,
  • shrabání listí a sběr odpadků, ohrnování sněhu,
  • ochrana proti posypové soli.

Dokumenty

Pusťte se do realizace

Připravili jsme pro vás materiály, které vám usnadní realizaci opatření: Tramvajové pásy intenzivní.

Metodika modrozelené infrastruktury statutárního města Ostravy

Principy a přístupy k tvorbě města v rámci MZI

Textový dokument
Ikona šipka

Voda ve městě

Metodika pro hospodaření s dešťovou vodou ve vazbě na zelenou infrastrukturu a Metodika plánování veřejných prostranství malých obcí

Odkaz na web
Ikona šipka

Adaptační opatření na zmírňování vlivu klimatických změn pro město Brno

Katalog vybraných typových opatření

Textový dokument
Ikona šipka

Hospodaření se srážkovovu vodou v urbanizovaném území sídel Moravskoslezského kraje

Strategie chytrého hospodaření se srážkovými vodami v urbanizovaných územích Moravskoslezského kraje

Textový dokument
Ikona šipka

Jak komunikovat změnu klimatu na lokální a regionální úrovni

Klima se mění - od informací k akci

Textový dokument
Ikona šipka

Jak na sucho a horko — ve městě i v krajině

Adapterra Awards 2019

Odkaz na web
Ikona šipka

Jak navrhnout město, které (pře)žije?

komiks - 8 oblastí, v nichž lze lépe připravit města na změnu klimatu

Textový dokument
Ikona šipka

Katalog adaptačních opatření v zastavěném území obce

Jak přemýšlet nad adaptací obcí

Textový dokument
Ikona šipka

Katalog opatření z Místní adaptační strategie města Uherské Hradiště na změnu klimatu

Katalog typových opatření

Textový dokument
Ikona šipka

Katalóg vybraných adaptačno-mitigačných opatrení pre urbanizované územie

Katalóg vybraných adaptačno-mitigačných opatrení pre urbanizované územie

Textový dokument
Ikona šipka

Klimatický plán hl. m. Prahy do roku 2030

SECAP - akční plán pro udržitelnou energii a klima

Textový dokument
Ikona šipka

Kvalitní veřejné prostory

Metodika tvorby a obnovy veřejných prostranstvÍ

Odkaz na web
Ikona šipka

Metodika pro ekonomické hodnocení zelené a modré infrastruktury v lidských sídlech

Informace potřebné pro rozhodování o podpoře údržby, obnovy či nové realizaci zelené a modré infrastruktury ve městě

Textový dokument
Ikona šipka

Metodika tvorby místní adaptační strategie na změnu klimatu

Textový dokument
Ikona šipka

Modro zelená města

Příklady adaptačních opatření v ČR a jejich ekonomické hodnocení

Textový dokument
Ikona šipka

Města a sídelní krajina ČR v době změny klimatu

stručný přehled problematiky pro představitele veřejné správy

Textový dokument
Ikona šipka

Obce mluví o vodě

Pravidla a postupy pro komunikaci

Textový dokument
Ikona šipka

Příjemné a odolné město

Infolisty jednotlivých vybraných problematik

Odkaz na web
Ikona šipka

Příjemné a odolné město

Možnosti snižování tepelného ostrova města pomocí přírodě blízkých řešení

Textový dokument
Odkaz na web
Ikona šipka

Příjemné a odolné město

Adapterra Awards 2021

Odkaz na web
Ikona šipka

Studie hospodaření se srážkovými vodami v urbanizovaných územích

Strategický materiál v oblasti hospodaření se srážkovými vodami v urbanizovaných územích

Textový dokument
Ikona šipka

Víte, že zasadit strom není jen tak?

Letáček - Sázení stromů

Textový dokument
Ikona šipka

Zdravá a odolná krajina

Adapterra Awards 2020

Odkaz na web
Ikona šipka
Vločka

Potřebujete poradit?

Nabízíme bezplatné poradenství pro plánování, výběr a přípravu konkrétních klimatických opatření pro zájemce z Moravskoslezského kraje.

Poradenství