Mateřská a základní škola v Ostopovicích je v mnoha ohledech centrem obce. Vzdělává se zde 73 dětí v mateřské škole a 105 žáků na prvním stupni základní školy. Škola však žije i po skončení výuky. Slouží jako veřejné hřiště, přírodní zahrada, místo pro setkávání dalších organizací i pro vzdělávání dospělých. Areál, který je od roku 2010 postupně modernizován, je navíc maximálně energeticky úsporný. Mikroklima v okolí také příznivě ovlivňuje zelená střecha školy, která slouží i jako venkovní učebna.
MŠ a ZŠ Ostopovice – komunitní centrum obce
Nadace Partnerství - Adapterra Awards, Vojta Herout
Autor:
EA architekti s.r.o.
Investor:
Obec Ostopovice
Zhotovitel:
Interstav s.r.o.
Zdroj:
Typ:
Umístění:
Ostopovice
GPS:
49° 9' 38.53" N, 16° 32' 29.66" E
Kraj:
Jihomoravský kraj
Země:
Czech Republic
Detaily projektu
Jak to funguje?
Původní budovu školy určenou k rekonstrukci doplnila novostavba, na které byla v další etapě vybudována zelená střecha. 300 metrů zeleně na budově slouží nejen jako tepelný izolant, ale také jako učebna a místo pro trávení času. Stavba je nízkoenergetická, vytápěná tepelným čerpadlem s podzemními vrty o hloubce 100 metrů. Ve areálu se využívá dešťová voda pro splachování toalet i zalévání zahrady, což ročně uspoří až 100 kubických metrů vody.
Okolní zahrada má status přírodní zahrady, o kterou pečují jak děti ze školy a školky, tak jejich rodiče i prarodiče. Je to jedno z míst pro trávení volného času v obci, které je zastíněné. Slouží nejen žákům – po 16. hodině je otevřeno pro veřejnost. Výjimkou nejsou ani akce, jejich součástí je přespání ve spacácích na školní zahradě či promítání filmů na fasádě školní budovy. Na dalším rozvoji školy a jejího okolí se podílí nejen firmy, ale i žáci a rodiče při společných brigádách. Místní tak společně tvoří místo, kde je jim dobře. V současné době se připravuje přístavba další části, kde vzniknou nové třídy mateřské i základní školy, prostory pro základní uměleckou školu i pro mateřské centrum a další organizace.
Co řeší?
V zadání pro projekt rekonstrukce školní budovy byly mimo jiné zohledněny dva klimatické problémy. Dlouhodobé sucho a zvyšování teplot. Požadavkem byly také nízké náklady na energie. Škola nyní slouží jako příklad dobré praxe, kde se mohou lidé nejen setkávat, ale i inspirovat.
Kompletní informace o tomto příkladu dobré praxe najdete na stránkách soutěže Adapterra Awards.