Popis opatření
Obecně se vozidlo na vodík chová jako standartní elektromobil. Je to vhodná alternativa spíše pro průmysl a dálkovou přepravu než pro osobní vozy. Vozidla využívají pro pohon vodík, kdy se vyrábí ve dvou typech:
- vůz s motorem schopným spalovat vodík (pouze prototypy, vysoce neefektivní, ve vývoji),
- vůz s elektromotorem – výroba elektřiny pomocí reakce vodíku s kyslíkem v palivovém článku pro pohon elektromotoru vozidla, součástí výbavy musí být baterie.
Vodíkové vozy se v České republice zatím příliš neuplatňují. Problémem je infrastruktura plnících stanic, ale Národní akční plán pro čistou mobilitu předpokládá v ČR do roku 2030 fungování až 80 veřejně přístupných plnicích stanic vodíku.
Implementace podle charakteru zástavby
město i venkov
Doporučení pro realizaci opatření
- pro pohon vozidel se používá plynný vodík,
- vodík je energeticky velmi bohaté palivo (33 kWh/kg),
- spotřeba vodíku u osobního vozidla se pohybuje mezi 0,8 – 1,2 kg/100 km,
- baterie se dobíjejí průběžně jako u hybridních vozidel,
- nádrž na vodík je vyráběna z vyztužených uhlíkových vláken, velikost nádrže má 4-5x větší objem a 10x větší hmotnost v porovnání např. s nádrží na benzín v osobním automobilu).
Podmínky realizace
- zvýšení počtu veřejných plnicích stanic na území ČR,
- tlak na vyšší podíl čisté technologie výroby vodíku z obnovitelných zdrojů,
- inovace technického řešení palivového systému vozu,
- vývoj optimální velikosti nádrže vozu.