Popis opatření

Opatření se týká spotřeby vody v budovách pro osoby (ne pro průmysl)

Měření – technologie sledování spotřeby pitné a teplé užitkové vody pomocí vodoměrů.

Regulace – cílevědomá činnost vedoucí ke snížení spotřeby vody např. pomocí instalace regulátorů průtoků vody, usměrňovačů vody, spořičů vody atd.

Implementace podle charakteru zástavby

  • město i venkov

Doporučení pro realizaci opatření

Měření

  • z hlediska právních předpisů je vodoměr považován za měřidlo a technické požadavky na měřidla, dobu platnosti měřidel atd. jsou dány zákonem č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů a navazující legislativou,
  • existují různé typy vodoměrů: konvenční mechanická měřidla, měřidla, ultrazvuková, měřidla ze speciálních plastových kompozitů, vodoměry vybavené rádiovými či kabelovými digitálními moduly (dálkový odečet – Smart Meetering) atd.,
  • výběr vodoměru ovlivňuje řada faktorů (jmenovitý průtok vody v potrubí, prostor pro instalaci, požadavky na přesnost atd.).

Podmínky realizace měření

  • dané zejména zákonem č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 406/2000, o hospodaření energií, zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, ve znění pozdějších předpisů, a další,
  • od 1. 1. 2022 je definována povinnost instalovat vodoměry na teplou vodu pouze s dálkovým odečtem (platí i pro měřiče tepla), tedy dálkově odečitatelné stanovené měřidlo,
  • od 1.1.2024 nařízeno odečítání měřičů teplé vody (a tepla) 1x měsíčně a naměřené hodnoty předávat konečným spotřebitelům,
  • po datu 1. 1. 2027 musí být již všechny měřící přístroje, tedy i vodoměry, s dálkovým odečtem, bez ohledu na platnost úředního metrologického ověření.

Regulace

Regulovat spotřebu vody lze mnoha způsoby, a to v kontextu užití vody:

  • změna osobních návyků (osobní hygiena a splachování – sprcha místo vany, úsporné WC, domácí práce – mytí nádobí v myčce ne pod tekoucí vodou, okamžité odstraňování závad, např. protékající WC ad.), pozn. v tomto případě se nejedná o typické mitigační opatření na budovách,
  • pořízení úsporných spotřebičů (pračka, myčka) a jejich správné používání (naplnění spotřebiče, vhodný program atd.),
  • instalace nízkoprůtokových/termostatických baterií, úsporná splachovadla, WC stop, perlátory atd.,
  • využívání dešťové vody místo pitné (zalévání, splachování…).

Typ zástavby

Ikona přínosy realizace
Sněhová vločka

Přínosy realizace

Měření (Smart měření)

  • aktuální stav spotřeby vody a nákladů na spotřebu je k dispozici v průběhu celého roku v elektronické podobě,
  • odečet na dálku bez nutnosti fyzické kontroly v objektu,
  • zamezení nepřesných hodnot v konečném ročním vyúčtování jako při osobním hlášení údajů,
  • vodoměry mohou být vybaveny funkcí alarmových hlášení (únik vody, havárie, nežádoucí manipulace),
  • eliminace možných chyb v důsledku přepisu ručních hodnot do systému,
  • zlepšení energetické účinnosti, efektivní využití a lepší hospodaření s energiemi,
  • přesné a jasné informovanosti spotřebitelů o jejich spotřebě.

Regulace

  • snížení množství spotřebované vody,
  • snížení množství odpadních vod vypouštěných do kanalizace, tedy snížení ekologické zátěže v důsledku čištění nižšího množství odpadních vod,
  • snížením množství spotřebované teplé vody snižujeme množství energie potřebné na její ohřev.
Ikona slabé stránky
Sněhová vločka

Slabé stránky

  • větší vstupní náklady na nákup dálkově odečitatelných měřičů spotřeby vody,
  • vyšší počáteční investice do pořízení kvalitních úsporných spotřebičů a zařízení.

Náklady na realizaci

Možné příklady:

  • perlátor + příslušenství: 150–550 Kč,
  • úsporná sprchovací hlavice: 350–800 Kč,
  • spořič vody na WC: cca 300 Kč,
  • páková směšovací baterie: 600 – 2 000 Kč,
  • termostatická baterie: 1 000 – 5 000 Kč,
  • měřič spotřeby vody s dálkovým odečtem: 1 000 – 3 000 Kč,
  • myčka energetické třídy A: cca 30 000 – 50 000 Kč,
  • pračka s eco programem energetické třídy A: cca 10 000 – 25 000 Kč.

*údaje vychází z průměrných cen výrobků dostupných na internetu v roce 2023

Náklady na údržbu

  • pravidelné metrologické ověřování a servis vodoměrů dle platné legislativy,
  • lhůty platnosti ověření měřidel protečeného množství vody jsou dány platnou legislativou (zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů a navazující legislativa zejména vyhláška č. 345/2002 Sb., kterou se stanoví měřidla k povinnému ověřování a měřidla podléhající schválení typu, ve znění pozdějších předpisů),
  • u vodoměrů na studenou (do 30 °C vč.) a teplou vodu používaných k rozúčtování nákladů konečným spotřebitelům je platnost metrologického ověření 5 let.

Energetická úspora

  • správné používání myčky, pračky, sušičky – úspora až 105 kWh ročně,
  • sprcha místo vany – úspora až 900 kWh ročně/osobu,
  • mytí nádobí v myčce, ne pod tekoucí vodou – úspora za ohřev vody až 290 kWh ročně,
  • zařízení na snížení průtoku vody – snížení spotřeby o 50-70 %,
  • chytré měřiče vody zlepšují kontrolu nad spotřebou vody, zmenšují ztráty vody a rychle reagují na případnou havárii oproti standardním mechanickým měřičům,
  • starší spotřebiče jsou nejen energeticky náročnější, ale spotřebovávají daleko větší množství vody při svém provozu.

 

Časová náročnost

  • samotná instalace dálkově odečitatelného měřiče spotřeby vody je krátkodobou záležitostí,
  • doba potřebná na výměnu starších typů spotřebičů za nové úspornější je závislá na finančních možnostech jednotlivých domácností a toto opatření má tedy dlouhodobější charakter.

Dokumenty

Pusťte se do realizace

Připravili jsme pro vás materiály, které vám usnadní realizaci opatření: Spotřeba vody – měření a regulace.

Energetická opatření na budovách

Formou komiksu jsou přiblíženy opatření ke snižování spotřeby energie na budovách.

Textový dokument
Ikona šipka

Energetická opatření v bytových domech

Formou komiksu jsou přiblíženy opatření ke snižování nákladů na energie v bytových domech.

Textový dokument
Ikona šipka

Informační listy s příklady dobré praxe ve veřejných zakázkách

Informační listy za roky 2018 a 2019

Textový dokument
Ikona šipka

Jak komunikovat změnu klimatu na lokální a regionální úrovni

Klima se mění - od informací k akci

Textový dokument
Ikona šipka

Jak na energetické komunity

Příručka pro obce a kraje při vytváření a rozvoji energetických komunit v ČR.

Textový dokument
Ikona šipka

Jak na sucho a horko — ve městě i v krajině

Adapterra Awards 2019

Odkaz na web
Ikona šipka

Jak navrhnout město, které (pře)žije?

komiks - 8 oblastí, v nichž lze lépe připravit města na změnu klimatu

Textový dokument
Ikona šipka

Klimatický plán hl. m. Prahy do roku 2030

SECAP - akční plán pro udržitelnou energii a klima

Textový dokument
Ikona šipka

Komunitní energetika – návod pro města a obce

Sborník určený pro zástupce měst a obcí.

Textový dokument
Ikona šipka

Manuál pro komplexní přípravu projektů veřejných budov

s ohledem na kvalitu vnitřního prostředí zejména ve školských budovách

Textový dokument
Ikona šipka

Metodika tvorby místní adaptační strategie na změnu klimatu

Textový dokument
Ikona šipka

Města a sídelní krajina ČR v době změny klimatu

stručný přehled problematiky pro představitele veřejné správy

Textový dokument
Ikona šipka

New Green Deal

Cesta k udržitelné ekonomice 21. století

Ikona šipka

Principy a řešení udržitelné architektury

proč je třeba přehodnotit, co znamená dobrá architektura?

Textový dokument
Ikona šipka

Příjemné a odolné město

Infolisty jednotlivých vybraných problematik

Odkaz na web
Ikona šipka

Příjemné a odolné město

Adapterra Awards 2021

Odkaz na web
Ikona šipka

Strategie postupu pro Moravskoslezský kraj při realizaci rekonstrukce budov s přihlédnutím k závazku dekarbonizace

Doporučení pro transformaci kraje, trendy a dekarbonizační cíle EU a ČR, včetně adaptace na změnu klimatu.

Textový dokument
Ikona šipka

Veřejné zakázky: Jak připravit kvalitní projekt udržitelné šetrné budovy nebo její rekonstrukce?

Co je to šetrná budova a jak k ní směřovat, a to třeba i postupnými kroky v případě rekonstrukcí

Textový dokument
Ikona šipka

Zdravá a odolná krajina

Adapterra Awards 2020

Odkaz na web
Ikona šipka

Financování

Přehled relevantních výzev

Pro snadnější orientaci v nabídce dotačních podpor uvádíme výzvy napříč dotačními tituly, ze kterých je možné zobrazené opatření finančně podpořit. Závazná kritéria přijatelnosti opatření jsou součástí konkrétních výzev.

Výzva ENERGov č. 1/2023 – Energetické úspory veřejných budov na území hl. m. Prahy

Termín pro podání žádosti: 16.10.2023 - 31.12.2024. Výzva se zaměřuje na podporu úsporných opatření u budov veřejného sektoru na území hl. města Prahy, která povedou ke snížení spotřeby energie, vyššímu využití obnovitelných zdrojů a zvýšení adaptability budov na změnu klimatu.

Výzva č. 8/2024: Energetické úspory veřejných budov

Termín pro podání žádostí: 1.7.2024 - 31.10.2024. Výzva prodloužena! Ukončení příjmů žádostí o podporu je pro ČR (mimo Prahu) do 31. 10. 2024, pro město Praha do 31.12.2024. Dotace je určena pro vlastníky veřejných budov na provedení energeticky úsporné renovace, primárně s využitím obnovitelných zdrojů.

77. výzva – Energetické úspory ve veřejné infrastruktuře

Termín pro podání žádostí: 12. 6. 2024 - 30. 6. 2025. Výzva se vztahuje na integrované projekty v rámci komunitně vedeného místního rozvoje CLLD realizovaného prostřednictvím místních akčních skupin (MAS). Žádosti o podporu musí být v souladu s programovým rámcem CLLD pro OPŽP 2021–2027 příslušné místní akční skupiny.

58. výzva – Obnovitelné zdroje energie pro veřejné budovy (ITI) – výzva prodloužena

Termín pro podání žádostí: 27. 9. 2023 - 31. 3. 2025. Výzva se vztahuje na integrované projekty ITI. Cílové oblasti jsou ITI Ostravská metropolitní oblast, ITI Olomoucká aglomerace, ITI Zlínská aglomerace, ITI Jihlavská aglomerace.

Vločka

Potřebujete poradit?

Nabízíme bezplatné poradenství pro plánování, výběr a přípravu konkrétních klimatických opatření pro zájemce z Moravskoslezského kraje.

Poradenství