Rekonstrukce ulic v Roudnici nad Labem názorně ukazuje, že lze do městských ulic vměstnat auta, cyklisty, chodce, nová parkovací místa, stromy, trvalkové záhony i prvky zadržující dešťovou vodu. Pilotní projekt v ulici Stadická a posléze v ulici Švermova, který je výsledkem spolupráce dopravních inženýrů a krajinářských architektek, přesvědčil město, že i přes vyšší počáteční náklady se vyplatí do těchto opatření investovat. Výsledkem jsou stabilní výsadby a odolné štěrkové záhony s nízkou mírou údržby, které v budoucnosti v Roudnici uvidíme i na dalších místech.
Rekonstrukce ulic v Roudnici nad Labem
Nadace Partnerství - Adapterra Awards, Vojta Herout
Autor:
GP – Projekce dopravní Filip s.r.o., KÚ - Ing. Martina Imramovská, Ph.D., Ing. Markéta Šindlarová
Investor:
Město Roudnice nad Labem
Zhotovitel:
Metrostav a.s.
Zdroj:
Typ:
Umístění:
ulice Stadická, Školní, Budovatelů a Švermova, nám. 28. října, Roudnice nad Labem
GPS:
50° 25' 14.70" N, 14° 14' 54.19" E
Kraj:
Ústecký kraj
Země:
Czech Republic
Detaily projektu
Jak to funguje?
V ulici Stadická a Budovatelů se podařilo v roce 2020 doplnit funkční dopravní řešení (revitalizaci vozovky, chodníků, navýšení počtu parkovacích míst) o nový koncept výsadeb. Změnou sklonu ulice vznikl prostor pro sérii dešťových záhonů, které zachytávají povrchovou vodu a postupně ji vsakují do podloží. V záhonech nalezneme okrasné trávy a trvalky v jednoduchém a přehledném konceptu. V celé délce Stadické pak vznikly extenzivní štěrkové záhony se sníženými nároky na údržbu. V ulici Školní vyrostla nová trojřadá javorová alej. Celkem se v těchto dvou lokalitách vysadilo 77 nových stromů, 430 keřů a 3500 kusů trvalek.
Projekt se stal v Roudnici nad Labem jakýmsi precedentem, a tak na něj hned v roce 2021 navázala rekonstrukce ulice Švermova a nám. 28. října. V ulici Švermova se opět rekonstruovaly zpevněné povrchy a vybudovala nová parkovací stání. Oproti předchozímu řešení ale bylo potřeba vyřešit terénní nerovnosti, kdy byla niveleta nové vozovky o 20-40 cm výš oproti stávající zelené ploše se stromy. Kořenový prostor zde tedy dorovnali směsí štěrku (90 %) a zahradnického substrátu (10 %) v šíři 2 metrů. Jakékoliv jiné složení by mohlo stromům spíše uškodit. Do tohoto pruhu pak vysázeli nenáročné půdopokryvné trvalky. Na zbylých vegetačních plochách vznikly trávníky s příměsí rostlin atraktivních pro včely a motýly. V horní části ulice Švermova se podařilo vybudovat dešťový záhon s kamenným nátokem, který zadržuje většinu dešťové vody z přilehlé vozovky. Na náměstí 28. října se po obnově všech zpevněných povrchů doplnily výsadby a mobiliář. Kolem nově vysazených platanů najdeme kruhové lavice k posezení. Některé trávníky se proměnily na extenzivní štěrkové záhony. Celkově na druhém řešeném území přibylo 24 nových stromů, 3000 trvalek a 400 cibulovin. Navíc se podařilo zachovat původní javorovou alej v téměř plném rozsahu – pokácelo se pouze 7 stromů v nevyhovujícím stavu.
Co řeší?
Hlavním cílem projektů byla „humanizace“ dopravních ulic tak, aby se staly příjemnými pro pěší pohyb městem. Vznikl příjemný uliční parter, který zmírňuje odtok povrchové vody, ulevuje zátěži na sloučenou kanalizaci, zlepšuje místní mikroklima a zvyšuje biodiverzitu v městském prostředí. Zároveň zve obyvatele k zastavení a proměňuje nudnou cestu v jedinečný zážitek plný překvapení. Nedocenitelné je to obzvlášť v ulici Švermova, kde se nachází rozhraní sociálně vyloučené lokality.
Kompletní informace o tomto příkladu dobré praxe najdete na stránkách soutěže Adapterra Awards.