Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici

Muzeum bylo otevřeno 17. listopadu 2021 v rekonstruované budově bývalé slévárny automobilky Tatra v Kopřivnici. Na ploše více než 5 000 m2 představuje unikátní sbírku více než 80 nákladních vozidel a podvozků značky Tatra. Expozice zaujme návštěvníky všech generací. Jádrem expozice je původní sbírka soukromého sběratele Jiřího Hlacha, kterou společnost Tatra získala v roce 2015. Pro milovníky historie, techniky a automobilů je návštěva Muzea nákladních automobilů Tatra fascinujícím pohledem do minulosti a současnosti českého průmyslu a inovací. Muzeum je příspěvkovou organizací Moravskoslezského kraje a je součástí Muzea Novojičínska.

Autor:

Atris, s.r.o.

Investor:

Moravskoslezský kraj

Zhotovitel:

MORYS s.r.o. (stavba)

Datum od:

2019

Datum do:

2021

Cena:

171,1 mil. Kč (104,8 mil. dotace z Evropského fondu regionálního rozvoje)

Sněhová vločka
Sněhová vločka

Umístění:

Husova 1326/13, 74221 Kopřivnice

GPS:

49° 35' 39.23" N, 18° 8' 53.51" E

Kraj:

Moravskoslezský kraj

Země:

Česká republika

Detaily projektu

Jak to funguje?

V roce 2019 započala rozsáhlá rekonstrukce haly bývalé slévárny, kterou společnost Tatra Trucks darovala Moravskoslezskému kraji včetně pozemků. Hala je vytápěna a chlazena teplovzdušným systémem VRV, který tvoří 10 vnitřních kanálových výparníkových jednotek napojených na potrubí vzduchotechniky (VZT) s naklápěcími dýzami s dalekým dosahem. Tento systém je napojen na vzduchotechniku, která zajišťuje dodávku upraveného čerstvého vzduchu.

Co řeší?

Vnitřní klimatizační jednotky zajišťují cirkulaci a úpravu vzduchu (filtraci a chlazení a případně i dotápění). Prostor zázemí je rovněž klimatizován VRV systémem, kdy každý prostor obsluhuje jedna či dvě kazetové jednotky umístěné v podhledu. Kanceláře jsou větrány nárazovým otevíráním oken, zatímco ostatní místnosti jsou vybaveny vzduchotechnikou. Vybrané prostory mají také otopná tělesa – radiátory, které jsou vytápěny pomocí tepelného čerpadla s elektrickým dohřevem. Původní budova slévárny byla při rekonstrukci zateplena EPS 160 mm a byla instalována hliníková okna převážně s trojsklem U = 1,2. K osvětlení vnitřních částí budov byla využita ze 100 % LED svítidla. Instalovaná tepelná čerpadla systému vzduch/voda slouží nejen k vytápění, ale i k přípravě teplé vody.

Původní stav

Původně se jednalo o objekt č. 290 firmy Tatra, který se nachází v okrajové jihozápadní části areálu TATRA TRUCKS a. s. Budova byla vybudována v letech 1910–1913. V minulosti komplex sloužil pro slévárenskou činnost, následně jako mechanická obrobna a nakonec jako skladovací prostory. Budova byla před rekonstrukcí cca 12 let opuštěná a odpojená od veškerých inženýrských sítí. Nacházela se v havarijním stavu, včetně dřevěné střechy, kterou zatékalo, což negativně ovlivnilo stav interiéru objektu.  Budova je příkladem stavební architektury průmyslového období počátku 20. století a rekonstrukce respektovala původní dokumentaci. Jedná se o objekt obdélníkového tvaru se sedlovými střechami, jehož nosnou konstrukci tvoří původní ocelový skelet s ocelovými příhradovými vazníky. Na centrální objekt navazovaly objekty přístavby hygienických zázemí, šaten a trafostanice, které byly před rekonstrukcí zbourány.

Náklady na údržbu

Vzhledem k tomu, že objekt je nový, očekává se, že údržba bude zaměřena především na běžné užívání objektu návštěvníky. Hlavní provozní náklady budou spojeny s úhradou za elektrickou energii, zejména pro osvětlení expozice, provoz expozičních technologií a především pro zajištění vzduchotechniky, chlazení a vytápění výstavních prostor.

Proč ne jinak

Dlouhodobým cílem bylo nalézt nové výstavní plochy pro sbírku vozidel Tatra, zvláště pro nákladní vozidla, která dlouhá léta neměla v muzeu v centru města Kopřivnice dostatečný prostor s ohledem na dispozici budovy. Rozhodnutí akcionářů Tatry koupit v roce 2015 sbírku Jiřího Hlacha umocnilo potřebu nových výstavních prostor. Existence chátrajícího objektu, brownfieldu na okraji areálu podniku, nabídlo možnost získat pozemek pro muzeum. Toto řešení navíc oživilo do té doby nevzhledné a zanedbané prostory, které jsou nyní veřejně přístupné.

Výzvy

Základním problémem celého projektu byla výše finančního limitu (124 mil. Kč), který byl podmínkou pro přiznání evropské dotace. Moravskoslezský kraj zhotovitele přestavby vybral až napodruhé. První výběrové řízení muselo být zrušeno, protože nabídky byly vyšší než suma, kterou mohl kraj za pomoci evropských fondů zaplatit. Po úpravách finančního stropu mohly náklady na projekt nově dosáhnout maximálně 172 mil. Kč, včetně nákladů na expozici. I po zvýšení rozpočtu bylo nutné na řadě věcí šetřit, např. nebyly realizovány žaluzie na světlících. Specifickým problémem byly náklady na samotnou expozici, které byly značně omezené (cca 18 mil. korun), přičemž více než 7,5 mil. bylo vynaloženo na expoziční osvětlení, realizované pouze v nejnutnějším rozsahu. Projekt rovněž neřešil okolní prostranství, což vedlo ke spolupráci s městem Kopřivnice.

Zkušenosti

Pro zástupce Muzea Novojičínska jsou tyto zkušenosti neocenitelné a budou plně využity při řešení dalšího podobného projektu, kterým je aktuálně rekonstrukce objektu původního technického muzea v centru Kopřivnice – dnes Muzea osobních automobilů Tatra. Na rozdíl od předchozího projektu se však v tomto případě nejedná o brownfield, ale o stále fungující budovu muzea.