Gymnázium Mikuláše Koperníka, Bílovec, příspěvková organizace

Budova gymnázia poskytuje studentům po rekonstrukci komfortní podmínky pro studium v areálu, který tvoří sedm vzájemně propojených budov – budova školy (A), budova přírodovědných předmětů (budova B), budova pro výuku tělesné výchovy (budova C), kuchyň s jídelnou (budova D), dvě budovy domova mládeže (budova E a F). Učebny jsou vybaveny interaktivními tabulemi, LCD obrazovkami a dalšími moderními technologiemi, které podporují efektivní výuku. Součástí gymnázia je zrekonstruované ubytovací zařízení s kapacitou 135 lůžek. Sportovní zázemí zahrnuje sportovní halu pro míčové sporty, gymnastickou tělocvičnu s umělou horolezeckou stěnou, plně vybavenou posilovnu, spinningový sál a multifunkční venkovní sportoviště, zrekonstruované v roce 2023, pro trénink míčových her, atletiku a workout. V areálu gymnázia byla v roce 2022 zrealizována edukační aquaponická farma.

Autor:

Ing. Radek Pavlík

Investor:

Moravskoslezský kraj

Zhotovitel:

BYSTROŇ Group a.s.

Datum od:

2015

Datum do:

2024

Cena:

cca 39 mil. Kč bez DPH (pouze náklady rekonstrukce)

Sněhová vločka
Sněhová vločka

Umístění:

17. listopadu 526/18, 743 01 Bílovec

GPS:

49° 45' 33.51" N, 18° 1' 8.22" E

Kraj:

Moravskoslezský kraj

Země:

Česká republika

Detaily projektu

Jak to funguje?

Od roku 2005 byla v objektu realizována opatření zaměřená na snížení energetické náročnosti budov a úspory energií. V roce 2005 proběhla výměna oken historické budovy A, s investicí 4 mil. Kč a dodavatelem RI OKNA a.s. Následovala rekonstrukce kotelny v roce 2011, zahrnující výměnu technologie plynových kotlů a izolaci rozvodů, kterou provedla firma VAE THERM spol. s r.o. za 1,9 mil. Kč. V roce 2014 proběhla další výměna oken v budově E a v roce 2015 bylo zrealizováno zateplení ostatních budov školy (kromě budovy A) společností BYSTROŇ Group a.s., s investičními náklady 20 mil. Kč. Následně byl spuštěn EPC projekt s firmou EVČ, s.r.o., která zajistila přípravu, realizaci i financování projektu spláceného z dosažených úspor energie. Tento projekt zahrnoval výměnu ventilů za IRC hlavice, instalaci úsporného osvětlení ve třídách a zavedení energetického managementu s celkovou investicí cca 10 mil. Kč. Dalších 10 mil. Kč bylo investováno v roce 2018 do obnovy fasády budovy A, opět realizované BYSTROŇ Group a.s. V roce 2021 byla nainstalována fotovoltaická elektrárna o výkonu 18,5 kWp (bez bateriového úložiště) společností ENESA a.s. za cca 1,5 mil. Kč, a veškeré osvětlení bylo nahrazeno úspornými LED svítidly firmou Rucki Mos, s.r.o. s náklady 1,2 mil. Kč. V roce 2024 proběhla dále rekonstrukce sociálních zařízení v budovách B a C s náklady cca 9 mil. Kč.

Co řeší?

Hlavním cílem projektů bylo zvýšit energetickou účinnost budov a zařízení a podpořit využití obnovitelných zdrojů energie. Unikátní je realizace aquaponické farmy, kterou tvoří rostlinná část s kapacitou 600 sazenic a část vodní s rybími káděmi. Systém funguje na principu symbiotického propojení chovu ryb a pěstování rostlin. Ryby v nádržích produkují odpadní látky, které jsou bohaté na živiny. Tyto látky jsou pomocí bakterií přeměněny na formy živin, jež mohou rostliny absorbovat. Rostliny pěstované v hydroponickém systému bez půdy přijímají tyto živiny a zároveň čistí vodu, která se poté vrací zpět k rybám. Tento uzavřený cyklus umožňuje efektivní produkci čerstvých ryb a zeleniny s minimálním dopadem na životní prostředí. Většina produkce z aquaponické farmy je využívána přímo ve školní kuchyni.

Původní stav

Historická budova školy pochází z roku 1902, přičemž další budovy byly postupně přistavovány v 70. a 80. letech minulého století. Původní stav gymnázia před rekonstrukcí byl typický pro starší školní objekty. Exteriér budovy vykazoval značné známky opotřebení, fasáda byla zašlá, s prasklinami, okna byla původní, dřevěná a netěsnila, což vedlo k výrazným únikům tepla. K energetickým ztrátám přispívala i původní střecha, která byla v rámci rekonstrukce budovy zateplena. Zastaralé vytápění budovy bylo neefektivní a nákladné na provoz, proto byly původní 3 kotle na zemní plyn o výkonu 900 kW vyměněny za 2 modernější kotle o výkonu 600 kW. Interiér školy byl také zastaralý a vyžadoval modernizaci. Chodby a učebny měly opotřebované podlahy, poškozené stěny a vybledlou výmalbu. Vybavení učeben původním nábytkem již neodpovídalo požadovaným ergonomickým standardům. Zastaralé technické vybavení  limitovalo možnosti moderní výuky a využití nových technologií.

Náklady na údržbu

Po ukončení všech rekonstrukcí a celkové energetizaci provozu (což představuje cca 12 leté období, které zahrnovalo výměnu všech oken, dveří, zateplení fasády, střechy a změnu vytápění) jsou již roční náklady na údržbu minimální. Prakticky se jedná pouze o pravidelný servis (zejména výplní stavebních otvorů) a pravidelné revize zařízení (plynové kotle a FVE).

Proč ne jinak

Celkové snižování energetické náročnosti budov a provozu školy je jedinou cestou pro dlouhodobé a udržitelné snižování nákladů.

Výzvy

Výzvou projektu byla především náročná práce v rámci složité struktury školního komplexu, který tvoří sedm vzájemně propojených budov různého stáří a stavu. Koordinace jednotlivých rekonstrukcí a modernizací tak vyžadovala pečlivé plánování, aby nebyl narušen každodenní provoz školy. Další výzvou do budoucna je nutnost realizace projektu modernizace školní kuchyně, která bude vyžadovat specifický přístup k provozním a technickým požadavkům.

Zkušenosti

Projekt přinesl zlepšení školní infrastruktury, což podporuje lepší prostředí pro výuku a studium. Inovace ve vzdělávacím procesu podnítila zájem studentů o přírodní vědy a technologické obory.